Přejít na menu Přejít na obsah


1
2
3

Problém jménem chrápání

Vaše žena je ráno podrážděná, nevyspalá a celkově nabručená? Probouzíte se vlastním chrápáním? Věřte, že nejste jediný a tento drobný problém se dá řešit i bez drahé léčby. Mnohdy si stačí pořídit kvalitní matraci, postel s vyšším čelem nebo omezit alkohol před spaním. Čím je vlastně chrápání způsobeno?


Onen problém - chrápání je zapříčiněno zúžením nebo částečným blokováním dýchacích cest na zadní straně úst, nosu nebo hrdla. Výsledkem je turbulence vzduchu, která rozvibrovává měkkou tkáň v horní části dýchacích cest a to právě způsobuje ono nepříjemné a hlučné chrápání. Zúžení dýchacích cest může být způsobeno tím, že měkké tkáně na patře, jazyku, a krku se uvolní během spánku. Čím má člověk větší tkáň na měkkém patře (vnitřní, vrchní část úst až po zadní stranu krku), tím je větší pravděpodobnost, že bude během spánku chrápat. Alkohol nebo sedativa také způsobují uvolnění tkání v krku a ústech. Je vědecky dokázáno, že polovina dospělých lidí chrápe
velmi často a velmi hlučně.

Postel by měla být spíše tvrdá a rovná. Mnohdy stačí zvýšit čelo postele alespoň o 7 cm, aby se Vám uvolnily dýchací cesty. Než půjdete spát dbejte na to, aby Vaše dýchání bylo klidné a pravidelné. Soustředění se na pravidelné dýchání Vám pomůže vypudit z mysli všechno nepatřičné. Mnohdy je příčinou chrápání i obezita nebo kouření, omezte proto množství spotřebovaného alkoholu a cigaret před spaním. Příčinou chrápání může být i prosté spaní na zádech, neboť tehdy jazyk a čípek blokují hrtan. Usínat v jiné poloze než jste zvyklý není jednoduché, ale dáte mi zapravdu, že je lepší se případně naučit usínat na druhém boku než se kvůli tomuto obecnému problému rozvádět. Spát jinak se můžete naučit tak, že si podložíte za záda velkým množstvím peřin, polštářů a třeba si jinak upravíte rošt. Toto by Vám mělo zabránit pokud chrápete z příčiny spánku na zádech.


Rošty, které jsou polohovatelné budou i levnější variantou než drahé lečení Vašeho drobného, ale hlučného problému. U roštů můžete měnit jednoduše, jak nastavení polohy nohou, tak polohy hlavy a to by Vám mělo pomoci uvolnit dýchací cesty. Hlavní problém s chrápáním mívají lidé staršího či středního věku, lidé s nadváhou, kuřáci a lidé, kteří si před spaním dají více než jednu sklenku alkoholu. Alkohol uvolňuje krční a čelistní svaly a podporuje dýchání ústy a tím vibrace a to zapřičiňuje oné chrápání. Nejvíce chrápají muži, ale ovšem dámy pozor - Asi jedna třetina všech těhotných žen může začít s chrápáním po druhém trimestru těhotentví, chrápání v těhotenství může být spojeno s vysokým krevním tlakem a to může mít negativní vliv na vývoj a růst vašeho dítěte.
O tomto je tedy třeba informovast Vašeho lékaře, který by měl pozorně sledovat Váš krevní tlak a předejít tak možným problémům. Ve většině případů chrápání a s tím související problémy s krevním tlakem přestanou po porodu, pokud né platí pro Vás rozhodně vyzkoušet polohovatelné rošty.


Před spaním si pohodlně rozhoďte ruce a celkově se uvolněte. K dobrému spánku je zapotřebí mnohdy i meditace, čestvý vzduch a nejíst přibližně 3 hodiny před tím než si lehnete do postele.